Tuore OAJ:n julkaisema työolobarometri kertoo karua kieltä nykyisestä työelämästä ja koulun arjesta. Opettajat kokevat työssään yhä enemmän eri suunnista tulevia paineita.

Opetuksen järjestäjän edellyttämä lisääntynyt raportointi, oppilaiden moninaiset haasteet oppimisen ongelmineen ja elämänhallinnan puutteineen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön haasteet saavat monen opettajan selän taipumaan. Jopa kuusi kymmenestä opettajasta kokee, että työtä on liikaa usein tai melko usein. Tämä aiheuttaa yhä useamman opettajan kohdalla pohdintaa siitä, pitäisikö alaa vaihtaa.  

Toinen työolobarometrin huolestuttava havainto on yhä laskeva kokemus työnilosta.  Suomalainen opettaja on ollut kautta historian erittäin motivoitunut ja tunnollinen työssään.  Opettajuuden yksi keskeisistä elementeistä on onnistumisen ja merkittävyyden kokemus.  Sen tuottama ilo ja mielihyvä on saanut opettajat jaksamaan työssään ja ponnistelemaan tunteja laskematta oppilaidensa parhaaksi.  Nyt tuo osa työstä tuntuu yhä useammin hiipuvan.

Opettajien työoloja tulee parantaa rajaamalla työmäärää ja vähentämällä varsinaiseen opettamiseen kuulumattomien tehtävien määrää.  Tukea tarvitseville oppilaille on nopeasti saatava apu eri ongelmiin, jotta opettajan voimavarat eivät kulu oppilaan ongelmien ratkomisessa ja avun järjestämisessä.  Yhteiskunnan pitää selkeästi tukea opettajaa työssänsä tulevien polvien hyvinvoinnin takaamiseksi.  Siinä tarvitaan sekä rahaa että hyvää tahtoa.

Kun oppilailla on koulussa jaksava ja työstään nauttiva opettaja, heidän opintiensä pysyy keveänä kulkea ja yhteiskuntamme hyötyy. Tehdään yhdessä tulevaisuuksia!