OAJ:n valtuusto piti kauden avauskokouksensa Helsingissä 9. – 11.5.2022.

Kokouksen juhlallisessa avauksessa puheenvuoron käyttänyt järjestön puheenjohtaja Olli Luukkainen pohti koulutuksen merkitystä muuttuvassa maailmassa. Hän kertoi, kuinka ilman koulutusta ei saavuteta mitään uutta. Kasvatuksen, koulutuksen ja sivistyksen rooli on merkittävä kriisien aikana.

Luukkainen totesi myös, kuinka kaikilla koulutuksen tasoilla suomalaiset menestyvät hienosti – riippumatta koulutukseen käytetyn rahan määrästä. Luukkaisen mukaan tämä ei voi jatkua: ”Palkkatasoon tarvitaan kunnon nousu, ja tarvitaan vähintään viisivuotinen palkkaohjelma.”

Luukkainen puhui niin ikään koulutuspolitiikasta. Hän nosti esiin OAJ:n pitkäaikaisen tavoitteen eli opettajarekisterin etenemisen. Samoin hän puhui koulutuspoliittisesta selonteosta, jonka toimeenpanoon pitää hänen mukaansa panostaa ”aikuisten oikeasti”.

Valtuuston luona vieraili myös KT:n toimitusjohtaja Markku Jalonen. Hän pohti puheenvuorossaan maailmanpolitiikan ja Suomen turvallisuusympäristön muutoksia. Jalonen puhui myös työmarkkinatilanteesta. Hän oli pahoillaan siitä, että varsinaisissa neuvotteluissa ei päästy ratkaisuun sopimuksesta. Hän kertoi, että KT on valmis kestävään kompromissiin vastauksena vaikeaan tilanteeseen.

Jalosen mukaan OAJ on opittu tuntemaan vaativana edunvalvojana. Hän antoi tunnustusta OAJ:lle ja Olli Luukkaiselle yhteistyöstä. Samoin hän kiitti OAJ:n jäseniä suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan puolesta tehdystä työstä.

Kansainvälisten vieraiden tervehdyksen valtuustolle toi ETUCEn puheenjohtaja Larry Flanagan. Hän tervehti myös EI:n puolesta. Hän toivoi, että opettajien meneillään oleva lakko johtaa jäsenten kannalta hyviin tuloksiin. Hän nosti puheessaan esiin sen, kuinka opettajat ansaitsevat parempaa: parempaa palkkaa, parempia työoloja ja parempaa työn arvostusta.

Flanagan puhui myös pitkään Ukrainan tilanteesta ja siitä, kuinka merkittävä rooli koulutuksella ja kasvatuksella on sodan aikana. Solidaarisuus ukrainalaisia opettajia kohtaan onkin näinä aikoina Flanaganin mielestä erityisen tärkeää.

Valtuusto valitsi järjestön uudeksi puheenjohtajaksi Katarina Murron, joka sai ensimmäisellä äänestyskierroksella 81 ääntä 148:sta.

Valtiovallan tervehdykseen valtuustolle toi ministeri Li Andersson, joka pohti hallituskauden keskeisiä tavoitteita ja saavutuksia. Hän oli hyvin tietoinen pandemian vaikutuksesta koulujen ja opettajien arkeen ja siitä, miten pandemia on vienyt opettajien jaksamisen äärirajoille. Samoin hän huomioi Ukrainassa käytävän sodan vaikutukset lapsiin ja nuoriin. Ministeri kertoi toivovansa koko sydämestään, että opetusalalle saataisiin sellainen sopimusratkaisu, joka kelpaisi kaikille osapuolille.