OAJ:n päätöksenteossa merkittävä rooli on hallituksen toimikunnilla. Ne kokoontuivat yhteiseen seminaariin 12.9. Tilaisuuden avasi järjestön puheenjohtaja Katarina Murto, joka pohti alkavan syksyn keskeisiä haasteita.

Murron mukaan toimintaympäristössä on useita isoja kysymyksiä, kuten kulkeminen kriisistä toiseen. Tämän vuoksi politiikka on lyhytnäköistä, vaikka etenkin koulutuspolitiikkaan tarvittaisiin pitkänäköisyyttä. Haasteita tuottavat mm. julkisen talouden velkaantuminen, väestökehitys, työn murros ja työmarkkinajärjestelmän murros.

OAJ:n toiminnassa puheenjohtaja Murto pitää tärkeänä koulutuspolitiikan ja kopo-edunvalvonnan esillä pitämistä. Lisäksi hänen mukaan työmarkkinajärjestelmää olisi kehitettävä.

Tulevina kuukausina katseet suunnataan kohti eduskuntavaaleja. Niissä opetusalan kannalta keskeisiä kysymyksiä ovat esimerkiksi koulutuksen rahoitus, työmäärän kasvu, opettajamitoitus ja ryhmäkoot. Yhtä lailla tärkeitä ovat myös opettajapula, oppimisen tuki, opiskeluhuolto, koulutustason nosto ja opettajan työn näkyväksi tekeminen.

Tulevaisuudessa Murto haluaa nähdä OAJ:n vahvempana, näkyvämpänä ja laajempana yhteiskunnallisena keskustelijana ja vaikuttajana.